دوره آموزش گوهر شناسی

آموزش مخراج کاری
آموزش مخراج کاری
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷
گوهر شناسی
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷
نمایش همه

دوره آموزش گوهر شناسی

دوره آموزش گوهر شناسی

دوره آموزش گوهر شناسی

دوره آموزش گوهر شناسی

نظر به اهمیت اقتصادی روزافزون جواهرات از گذشته تا به حال، شاخه ای از دانش زمین شناسی و کانی شناسی(Geology-Mineralogy) جدا گشت و به طور مستقل به حیات خود ادامه داد و روز به روز گسترش یافت که به آن جواهرشناسی (Gemology) می گویند.

دوره آموزش گوهر شناسی عبارتست از بررسی و شناخت جواهر براساس آزمایشهای دقیق علمی و تجربی و مقایسه نتایج این آزمایشات با مقادیر تعیین شده مرجع. این آزمایشات شامل سنجش پارامترهای ظاهری، فیزیکی ، شیمیایی و اپتیکی می باشد.

از اولین سنگهایی که بشر به عنوان جواهر استفاده می کرده است می توان به: لاجورد (Lapis lazuli)، فیروزه (Turquoise)، عقیق( Agate)، یشم سبز (Jade)، کوارتز (quartz)، کهربا (amber)، مرجان (Coral)، مروارید (Pearl) و صدف (Shell) اشاره کرد. به دلیل زیبایی و دوام بالا و سایر مشخصه های دیگر، همیشه سنگ های جواهر دارای ارزش بالایی بوده اند و به همین دلیل همیشه در معاملات سنگهای جواهر، مبالغ هنگفتی جابجا می شود. با توجه به دلیل اینکه همیشه در طبیعت کانی های مشابه وجود دارند و حتی امروزه جواهرات مصنوعی مشابه جواهرات طبیعی ساخته می شوند که ویژگی مشابه جواهر طبیعی دارند، بنابراین تشخیص نوع جواهر، طبیعی و مصنوعی بودن آن دارای اهمیت فوق العاده ای است، چرا که سنگهای طبیعی ظاهراً شبیه به جواهر و تشابه سنگهای مصنوعی با جواهرات، بسیار زیاد و تشخیص تفاوت آنها برای یک فرد عادی غیرممکن است، لذا کوچکترین اشتباه در تشخیص نوع جواهر منجر به وارد آمدن ضرر هنگفت مالی به خریدار خواهد شد.

از این رو وجود جواهرشناس خبره در صنعت جواهر بسیار با اهمیت بوده و کاربرد منحصر به فردی را داراست. از دیگر توانایی های جواهرشناس، قیمت گذاری براساس قیمت های روز دنیا است که این نیز خود یک تخصص کسبی است که جواهرشناس پس از طی آموزش های لازم، آنرا فرا می گیرد تا بتواند در معاملات جواهر موفق باشد.

همانطور که درباره دوره آموزش گوهر شناسی گفته شد، برای کسب مهارت در تشخیص نوع جواهرات و تمایز بین آنها، نیاز به آموزش های تخصصی است. آموزش های ارائه شده بر پایه مشخصات فیزیکی، شیمیایی و اپتیکی کانی هاست. به عنوان مثال برای سنجش سختی (Hardness) یک کانی جواهر مجهول که نوع آن مشخص نیست،ابتدا نیاز به شناخت روشی برای ارزیابی سختی جواهرات داریم.سپس نیاز به ابزاری داریم که با آن بتوان سختی جواهرات را سنجید و در مرحله آخر دوره آموزش گوهر شناسی پس از بدست آوردن یک عدد، آنرا با مقادیر مرجع مقایسه کرده تا بتوان به طور تقریبی تعیین کرد که از بین چند صد کانی، این کانی مجهول به انتخابی بین چند کانی جواهر محدود می شود.

با آزمایشات دیگر خواص جواهر، به یک نقطه واحد در تشخیص نوع جواهر خواهیم رسید. یکی از مهمترین نکات دوره آموزش گوهر شناسی این است که فقط با یک آزمایش نمی توان به طور قاطع گفت که نوع جواهر چیست. زیرا چندین نوع جواهر با مشخصات فیزیکی و اپتیکی مشابه می توانند وجود داشته باشند که ویژگی های شیمیایی آنها یکسان نباشد. بنابراین در دوره های آموزشی جواهرشناسی، هنرجو باید با صبر و حوصله نسبت به فراگیری روشها، مشخصات و کار با تجهیزات آزمایشگاهی اقدام نماید.

در کل دوره آموزش گوهر شناسی به سه قسمت تقسیم می شود:

۱- دوره آموزش گوهر شناسی مشخصات فیزیکی، اپتیکی، شیمیایی جواهرات:در این دوره آموزش گوهر شناسی تعریف مشخصه های فیزیکی، اپتیکی و شیمیایی ارائه می شود و سپس کمیت های عددی و مقادیر کیفی تعدادی از جواهرهای معروف ارائه می گردد تا هنرجویان با این مقادیر آشنا شوند. در بحث مشخصه های شیمیایی، فیزیکی، اپتیکی هنرجو با مقایسه این مقادیر در جواهرات متعدد با یکدیگر، چگونگی تغییر این کمیت ها را در می یابد.

۲- دوره آموزش گوهر شناسی، آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی: جهت اندازه گیری و مشاهده کمیت ها و کیفیت های مشخصه های ذکر شده در بخش اول آموزش است. این تجهیزات بسیار دقیق بوده و کار کردن با آنها نیازمند آشنایی دقیق و اطلاع از چگونگی کارکرد درست آنهاست. برخی از این تجهیزات عبارتند از میکروسکوپ ویژه، رفرکتومتر، اسپکتروسکوپ، ترازوی سنجش وزن مخصوص، محلولهای ضریب شکست، محلولهای وزن مخصوص، مقایسه رنگ جواهر با رنگها و توناژهای رنگهای استاندارد، سوزن های سنجش سختی، دستگاه سنجش رسانایی الکتریکی و حرارتی، ترازوی دیجیتال، پولاریسکوپ، فیلترهای رنگی چلسی و غیره.

۳- دوره آموزش گوهر شناسی، کار عملی با دستگاه های اندازه گیری: در این دوره آموزش گوهر شناسی با آزمایش بر روی سنگها و نمونه های مختلف جواهرات، هنرجو مشخصه های فیزیکی ، اپتیکی و شیمیایی تعریف شده در بخش اول آموزش را اندازه گیری نموده و سپس با مقادیر استاندارد مرجع مقایسه می نماید تا اینکه به یک کانی جواهر منجر شود. روال آزمایشات بدین گونه است که در هر آزمایش تعدادی از کانی ها از حوزه تعیین نام کانی مجهول خارج می شوند و با کوچکتر شدن این محدوده، در آخر فقط یک کانی باقی می ماند که مشخصات آن کاملاً منطبق با کانی مجهول است.