ریخته گری طلا و جواهر

طراحی طلا و جواهر با رایانه
طراحی طلا و جواهر با رایانه
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷
آموزش تعمیرات طلا و جواهر
آموزش تعمیرات طلا و جواهر
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷
نمایش همه

ریخته گری طلا و جواهر

ریخته گری طلا و جواهر

ریخته گری طلا و جواهر

ریخته گری طلا و جواهر

هرگاه طلا و جواهرساز بخواهد از روی یک نمونه مشخص تعداد زیادی تولید کند، ناچار باید از تکنولوژی ریخته گری فلزات قیمتی و ریخته گری طلا و جواهر بهره مند شود.

به عنوان مثال اگر توان یک هنرمند طلا و جواهرساز، تولید روزی یک انگشتر باشد و تعداد ۱۰۰ عدد انگشتر یک شکل سفارش بگیرد باید ۱۰۰ روز کار کند تا سفارش فوق را تحویل مشتری دهد. اما با استفاده از روش های ریخته گری طلا و جواهر می تواند یک قالب از روی نمونه اولیه تهیه کرده و سپس با استفاده از ابزارها و روش های مربوطه، در عرض یک روز تعداد ۱۰۰ عدد انگشتر مورد سفارش خود را تولد و تحویل خواهد داد.

انواع روش های ریخته گری طلا و جواهر را می توان به ترتیب الویت تاریخی به شرح زیر عنوان نمود:

۱. ریخته گری طلا و جواهر به روش خاک ماسه

۲. ریخته گری طلا و جواهر به روش سانتریفوژ

۳. ریخته گری طلا و جواهر به روش (ساکشن) مکشی

۴. ریخته گری طلا و جواهر به روش القایی

اگر بخواهیم مراحل ریخته گری طلا و جواهر را به ترتیب الویت در اجرا نام ببریم باید به روش زیر عمل کنیم :

  • پس از ساخت قالب اولیه توسط قالب ساز، فرآیند ریخته گری طلا و جواهر آغاز می گردد.

۱. ابتدا قالب اولیه را بین لاستیک های مخصوص قرار داده و آن را زیر لاستیک پز می گذارند واز نمونه اولیه قالب گیری می نمایند .

۲. در مرحله بعد ریخته گری طلا و جواهر و پس از سرد شدن لاستیک با استفاده از تیغ های مخصوص، لاستیک را با دقت و ظرافت به دو نیم بریده و قالب اصلی را از بین آن خارج می کنند.

۳. پس از خارج کردن قالب اصلی فضای باقی مانده از جای آن، خالی خواهد ماند. لاستیک های بریده شده را مجددا روی یکدیگر قرار داده و توسط دستگاه مربوطه، موم یا رزین مخصوص را به داخل آن تزریق می کنند. به دین شگل تعداد زیادی از نمونه اولیه، اما از جنس wax یا موم تکثیر می نماییم.

۴. موم های خارج شده از لاستیک را در دور یک شاخه اصلی متصل و داخل سیلندر مخصوص شاخه کرده و روی آن گچ مربوط به همین کار را می ریزیم و روی دستگاه هواگیر قرار می دهیم تا حباب های احتمالی آن خارج شود.

۶. سپس آن را داخل کوره ریخته گری طلا و جواهر “موم زدا” گذاشته تا با استفاده از حرارت کوره ضمن سرعت بخشیدن به خشک شدن کچ، موم های داخل گچ خارج شوند. به این شگل فضای باقی مانده از جای موم های خارج شده از بین گچ، به صورت قالب های منفی نمونه مورد نظر خواهد بود.

۷. در مرحله آخر ریخته گری طلا و جواهر سیلندر را داخل کوره اصلی قرارداده وحرارت گچ سیلندر را به درجه حرارت مخصوص رسانده و سپس طلای مذاب یا هر فلز دیگر را داخل آن می ریزیم.

۸. پس از اتمام کار ریخته گری طلا و جواهر ، گچ ها را شکسته و نمونه های فلزی را از شاخه جدا می نماییم.

با این روش ریخته گری طلا و جواهر حالا تعداد زیادی از نمونه اولیه داریم که با کمترین زمان ممکن، ساخته شده اند. البته پس از اتمام کار ریخته گری باید این نمونه ها به مراحل بعدی تحویل گردد تا پس از بساب کاری، جوشکاری، منتاج کاری و غیره … برای نصب سنگ های قیمتی و مراحل بعدی آماده گردند.