طرح قلمزنی

آموزش طرح قلمزنی
آموزش طرح قلمزنی
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
آموزش حکاکی روی فلز
آموزش حکاکی روی فلز
شهریور ۱۶, ۱۳۹۹
نمایش همه

طرح قلمزنی

طرح قلمزنی

طرح قلمزنی

طرح قلمزنی

در سده‌های آغازین اسلامی، اعراب طرح قلمزنی دوره ساسانی را مورد تقلید قرار داده و در سده‌های بعد در اثر علاقه هنرمندان ایرانی به مذهب و گرایش آنان به اسلام، با تأثیرپذیری از باورهای اسلام، در آفرینش آثار فلزی کوشیدند و کم‌کم نقوش طرح‌های بومی و اسطوره‌ای ایرانی جای خود را به خطوط کوفی و آیات و احادیث داد.

طرح قلمزنی یکی از زیباترین و پرسروصدا ترین هنرهای ایرانیان است که ساخت یک نمونه از طرح قلمزنی نیازمند اعصاب و روان آرام می باشد. برخی از هنرمندان این رشته به دلیل سر و صدای زیاد آن، گوش های خود را به روش های مختلف بسته و سپس کار خود را آغاز می کنند.

پیش از شروع طرح قلمزنی با قلم و چکش و انتقال طرح بر روی فلز ابتدا باید کار را قیرریزی کرد و سپس طرح را روی کار انتقال داد و آنگاه با قلم و چکش ایجاد نقش بر روی آن را آغاز کرد.

یکی از ظریف ترین صنایع دستی ایران ، طرح قلمزنی بر روی انواع فلزات و آلیاژهاست که سابقه ایی بسیار طولانی دارد . قلمزنی هنر نَقر ( کندن ) نقوش بر اشیاء فلزی است . طرح قلمزنی هنری است که طی آن هنرمند قلمزن ، نقوش اصیل و سنتی را با ابزار و وسایل ساده و دستی ولی با مهارت و هنرمندی ، بر روی شیء موردنظر نقر می کند.

در گذشته هنرمندان این رشته در زمینه ی ساخت و پرداخت انواع ظروف و آثار دیگری از فلزات و آلیاژهای مختلف فعالیت داشتند و بر روی طلا و نقره نیز به قلمزنی می پرداختند . ولی در حال حاضر ، کار این گروه بیشتر به نقش نشاندن بر روی مس و برنج و آلیاژهای مختلف و ندرتاً به قلمزنی بر روی نقره محدود می شود . همچنین در گذشته هنرمندان این رشته اشیاء و آثار و محصولاتی را که به قلمزنی روی آن می پرداختند خودشان تهیه می کردند در حالی که هم اینک طرح قلمزنی توسط کارگاه های ساخت انجام می شود و کمتر اتفاق می افتد که صنعتگر قلمزنی ، خودکار ساخت شیء را نیز انجام دهد .

روش کار قلمزنی

برای طرح قلمزنی ابتدا پشت سطح شیء یا اثری را که قرار است قلمزنی کنند ، با قیر می پوشانند تا ظرف طی مرحله ی قلم زنی بر اثر ضربات چکش و فشار قلم ، تاب بر نداشته و هم از سر و صدای زیاد جلوگیری شود . برای این عمل یعنی قیر اندود کردن پشت کار ، قیر جامد را در دستگاه ذوب قیر (دستگاه ذوب قیر معمولاً استوانه ای است مرکب از دو قسمت فوقانی و تحتانی . در قسمت فوقانی یک پاتیل بزرگ قرار دارد که قیر را درون آن می ریزند و قسمت تحتانی منبع حرارتی قرار می گیرد که با کنترل مقدار حرارت می توان قیر مذاب را در غلظت دلخواه نگاهداشت . ) ذوب می کنند . سپس قیر ذوب شده را به صورت لایه به لایه روی محل موردنظر می کشند تا قشر نسبتاً ضخیمی تشکیل گردد