آموزش طرح قلمزنی

آموزش نگارگری
آموزش نگارگری
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
طرح قلمزنی
طرح قلمزنی
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

آموزش طرح قلمزنی

آموزش طرح قلمزنی

آموزش طرح قلمزنی

آموزش طرح قلمزنی

برای آموزش طرح قلمزنی ابزار خاصی را نیاز دارد به عنوان مثال قلم های مخصوص با نوک های متفاوت دارد ، در یک اثر ممکن است بیش از ۵۰ نوع قلم استفاده شود نوع قلم مورد استفاده با توجه به سایزهای مختلف محصولات متفاوت است هرقدر محصول بزرگتر باشد قلم بزرگتری نیز استفاده می شود .

آموزش طرح قلمزنی معمولا بر روی فلزاتی مانند طلا ، نقره ، مس و برنج انجام می شود . این کار به وسیله ی قلم و چکش و ضربه زدن به فلز انجام می شود .

مراحل آموزش طرح قلمزنی

در ابتدای آموزش طرح قلمزنی باید رنگ های لازم را تهیه و ترکیب کنند. پارچه‌هایی را که باید روی آن‌ها طرح و نقش ایجاد شود را به مدت پنج روز در رودخانه قرار میدهند تا آهار و مواد زایدشان خارج شود.قبل از چاپ نقش، رنگرزی زمینه نخودی پارچه با پوست انار انجام می‌شود. بعد از آن نوبت به نقش زنی پارچه می‌رسد و قلمکار به وسیله ی ‌قالب‌های چوبی به چاپ نقش‌های متفاوت بر روی پارچه مشغول می‌شود .

بعد از نقش زدن با رنگ‌های مشکی و قرمز پارچه را به مدت ۲ الی ۳ ساعت در آب روان شستشو می دهند تا رنگ‌های اضافی آن از بین برود.
پارچه را خشک کرده و برای تثبیت رنگ آماده می‌کنند . تثبیت رنگ به این شکل می باشد که ابتدا پاتیلی را از آب پر کرده و با حرارت دادن آب داخل آن را به مرحله جوش می‌رسانند. سپس مقداری در حدود ۱۲ کیلوگرم پوست انار ساییده شده را به آن افزوده و بعد مغز روناس را برای تثبیت اضافه می‌کنند و می جوشانند تا رنگ‌ها تثبیت شوند .بعد از خشک کردن در فضای آزاد برای مراحل منگوله زنی یا ریشه تابی روی آنها اعمال و سپس آماده ی عرضه به بازار می شوند .

ابزار آموزش طرح قلمزنی

چکش قلم زنی
انواع قلم
تسمه خط کشی
پرگار

برای اطلاع از برگزاری دوره های آموزش طرح قلمزنی در آموزشگاه طلا و جواهر سازی شهید مصیبی با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس بگیرید .