آموزش نگارگری

جواهرسازی
جواهرسازی
مرداد ۱۷, ۱۳۹۹
آموزش طرح قلمزنی
آموزش طرح قلمزنی
مرداد ۳۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

آموزش نگارگری

آموزش نگارگری

آموزش نگارگری

آموزش نگارگری

آموزش نگارگری، فرایندی است که طی آن رنگ بر روی یک سطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش می‌کند و اثری خلق می‌شود. فردی که این فرایند توسط او انجام می‌گیرد نقاش نام دارد، به‌خصوص زمانی که نقاشی حرفهٔ شخص باشد.

دوره آموزش نگارگری شامل کلیه اصول طراحی نقوش ایرانی اسلامی (اسلیمی) می باشد که به صورت عملی بر روی مقواهای مخصوص و با استفاده از رنگهای آبرنگ ، اکریلیک ، گواش ، رنگ طلا و نقره اجرا می شود.

هنرجو در ترم عمومی آموزش نگارگری انواع نقوش اسلیمی و مینیاتور از قبیل تذهیب ، لچک و ترنج ، شمسه ، تشعیر ، درختان متنوع در مکتب های مختلف ، ابر و باد ، حیوانات خیالی و افسانه ای مانند سیمرغ و اژدها ، حیوانات وحشی در حال جست و خیز ، پرندگان ، گل و مرغ ، سنگها و صخره ها و صورتهای ایرانی با طراحی خاص و دلفریب را خواهد آموخت.

در ترم پیشرفته آموزش نگارگری هنرجو ضمن آشنایی با روش بکارگیری ابزار تخصصی تذهیب و نگارگری از قبیل انواع قلموهای طبیعی و مصنوعی ، مهره ، رنگ طلا ، پرگار و ترلینگ با فراگیری رنگ گذاری صحیح و پرداز کردن ، آثار فاخر با ارزشی را خلق خواهد کرد.

در آموزش نگارگری یکی از بهترین بوم های موجود فعلی برای هنر تذهیب ،مقوا ماکت است.بافت مستحکم مقوا ماکت مانع از آسیب دیدن سطح مقوا با رطوبت رنگ می شود.

می توان از مقواهای مخصوص آبرنگ برای آموزش نگارگری نیز استفاده کرد ولی چون مقواهای آبرنگ دارای بافت هستند قلمو به راحتی روی مقوا حرکت نمی کند و ظرافت کمتری دارد و جز برای مصارف خاص نمی توان از آن مقواها استفاده کرد.

شاید یکی از بهترین آبرنگ های مورد استفاده در آموزش نگارگری و تذهیب بتوانم به آبرنگ اشمینگ اشاره کرد که برای هنرمندان تذهیب بیش از ۱۲۰سال بدون تمام شدن قابل استفاده است.

از آنجایی که آموزش نگارگری دارای مراحل متعددی است در نتیجه قلم موهای متفاوتی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

۱-برای قلم گیری نسبت به اندازه تابلو از قلم موهای دو صفر(۰۰) تا قلم موی شماره سه(۳).
۲-برای رنگ گذاری سطوح کم وسعت از قلم موهای شماره۴تا۱۲
۳-برای رنگ گذاری سطوح خیلی گسترده از قلم موهای شماره۱۲ تا۲۴