کاربرد تکنیک های ساخت دستی طلاوجواهر(زرگری)

مس
شهریور ۲۷, ۱۳۹۷
وزن های رایج دردنیای طلاو جواهر (زرگری)
مهر ۱۴, ۱۳۹۷
نمایش همه

کاربرد تکنیک های ساخت دستی طلاوجواهر(زرگری)

برای موفق بودن در هر هنر ،حرفه و صنعتی بایستی اصول اولیه آن را بدانید ,حتی اگر قصد دارید از نیروی ماهر و متخصص استفاده کنید ،برای اینکه درست بودن مسیر خودرا بسنجید و تشخیص دهید دانستن تکنیکهای پایه ضروری است .

ساخت دستی طلا و جواهر و زیور آلات ,تکنیکهای پایه صنعت طلا و جواهر سازی است

شما برای ساخت یک شی ابتدا باید طرح مورد نظر را در ذهن خود داشته باشید

برای خلق کردن آن بایستی آن طرح را جایی پیاده کنید یعنی :

-آن را به صورت دستی طراحی کنید     یا

– آن را با نرم افزار طراحی کنید ،به ماشینهای صنعتی بدهید آن را ریخته کاری کنید و بعد از آن تکنیکهای ثانویه بر روی آن پیاده شود تا آماده ارائه به بازار شود  یا

-طرحی را که در ذهن دارید با استفاده از مهارتهای دستی و تکنیکهای موجود بسازید .

درساخت دستی,شما اصول پایه و تکنیکهای لازم برای این صنعت را یاد می گیرید . اماضرورتی ندارد شماطراحی روی کاغذو یا نرم افزار را بدانید و یا اجرا کنید ،میتوانید آنچه در ذهن دارید و یا آنچه در مدل می بینیدرا بسازید .

برای ساختن طرح مورد نظر شما تکنیکهای برشکاری،چگونگی فرم دهی و سوار کردن قسمت های مختلف کنار هم و چگونگی آماده کردن آن برای ارائه به بازار را بایستی بدانید و بدانید هر نوع مواد اولیه با چه شرایط شیمیایی و حرارتی برای هدف شما آماده میشود .

پس اگر تکنیکهای پایه را یاد بگیرید قادرید هر چه را میخواهید حتی بدون وجود ماشینهای صنعتی خلق کنید .و حتی این تکنیکها را بصورت تلفیقی ،در دیگر صنایع بکار بگیرید.

شما اره کاری ،نورد ،حدیده کاری ،دیواره سازی ،آبکاری ،ساخت حلقه و انواع انگشتر مردانه و زنانه بدون سنگ و سنگ خور ،انواع زنجیر ،قفل ،ملیله کاری ،جواهرات مهره ای ،پرداخت و…را یاد می گیرید .و با کنار هم قرار دادن این تکنیکها آنچه در ذهن دارید را خلق میکنید .و طبیعتا در این شرایط شما قادر به تعمیر طلا و جواهر و زیور آلات خواهید بود .

_در صورتی که شما بخواهید کار را به صورت صنعتی انجام دهید در نهایت بایستی برای سوار کردن قسمتهای مختلف تکنیکهایی مانند جوشکاری و لحیم کاری و آبکاری را بدانید (که در ساخت دستی آن را یاد میگیرید )تا بتوانید کار مناسبی به بازار ارائه کنید .

_انگشتر سازی مردانه یا انگشتر سازی نقره به صورت حرفه ای دیرینه در کشور ماایران برقرار است که از همین تکنیکها استفاده میشود ولی تنها یک قشر از بازار ،هدفِ تولیدهستند .

_ تکنیک را بلد باشید ،مواد اولیه متفاوت ،تنها عیار کردن و نقطه ذوب آن متفاوت می شود .پس میتوانید هم طلا و جواهر تولید کنید هم کار نقره و بدلیجات هم با مواد طبیعی کار کنید هم مواد مصنویی ,. و با درگیر شدن بحران های مختلف بازار و…و سخت شدن شرایط برای تولید با کمی تغییر درسبک کار ویا جایگزین کردن مواد اولیه،وشناسایی نیاز و توان جدید بازار دیگرنگرانی برای بیکاری و یا بدون استفاده ماندن این مهارت ها نیست .
بعلاوه اینکه تکنیکها به صورت موردی در صنایع دیگر مانند عینک سازی ، قطعه سازی ،دندانپزشکی ،معماری ،مسگری وبویژه لوستر سازی و.… بکار گرفته شده است . پس ظرفیت بکارگیری در بسیاری از صنایع و حرفه ها را دارد و یقینا ایجاد نوآوری خواهد کرد .